Algemene vragen

Xenn streeft ernaar om de app zo toegankelijk mogelijk te maken.
We bieden een pack aan met dongle en 1 jaarabonnement voor €59,95. De dongle wordt gratis naar jou opgestuurd via bpost.

Nadien betaal je €34,95 per jaar.

Neen, Xenn is een product van Re.alto. We zijn een neutrale speler op vlak van energieleveranciers. Net daardoor kan Xenn je onafhankelijk advies geven. We scannen de markt en kunnen je goedkopere leveranciers of contracten voorstellen.

Neen, helaas werkt Xenn niet zonder digitale meter.

Als je een digitale meter hebt, kan je Xenn binnenkort ook gebruiken buiten Vlaanderen. We werken momenteel nog aan de vertaling voor Wallonië en Brussel.

Voor Nederland moeten we de leverancierstarieven nog verwerken.

Stop de dongle in de P1-poort van je digitale meter. Deze poort zit onder het groene klepje op de meter in je meterkast. Let op: de meeste meters hebben twee poorten: P1 en S1. De Xenn dongle werkt enkel via de P1-poort.

Ja, op dit moment heeft de dongle altijd een werkend WiFi signaal nodig bij je digitale meter. We plannen in de toekomst een versie van de dongle die het gsm-netwerk gebruikt. Het zou ons enorm helpen als je ons laat weten of zo’n oplossing voor jou nodig is. (hallo@xenn.be)

Op dit moment kan je je gasverbruik nog niet volgen met Xenn. We zijn dit momenteel aan het onderzoeken, dus volg zeker onze nieuwsberichten.

Misschien vind je de app niet omdat jouw smartphone niet compatibel is. Zorg voor de meest recente besturingssoftware door je smartphone up te daten en probeer opnieuw. Contacteer support als het daarna nog steeds niet lukt.

Neen, Xenn werkt momenteel maar op 1 adres/1 digitale meter. Xenn leert jou en je verbruik kennen en geeft je op basis van die informatie adviezen. Als je Xenn dan bijvoorbeeld tijdelijk aan een andere digitale meter koppelt, dan krijg je verkeerde adviezen en budgetinschattingen.

Ja, dat kan je. Weet dat Xenn in het begin wat verward zal zijn omdat je nieuwe woning waarschijnlijk een ander verbruikspatroon heeft dan je oude. Xenn zal dus bijvoorbeeld wat rare getallen tonen als budgetinschattingen in de eerste weken. Maar gaandeweg zal Xenn zich aan je nieuwe situatie aanpassen.

Via het dashboard op de website krijg je een volledig overzicht van alle data die Xenn verzamelt. Zo weet je ook welke informatie Xenn bezit. Maar wees gerust, we gaan die gegevens niet delen of doorverkopen aan derden, tenzij we ze netjes samenvoegen met alle andere gebruikers zodat jouw gegevens volledig annoniem blijven.

Dat is je volste recht. Stuur ons even een mailtje op support@xenn.be en we verwijderen je data. Hou er wel rekening mee dat de Xenn app daarna niet meer zal werken.

App & Portaal vragen

Misschien vind je de app niet omdat jouw smartphone niet compatibel is. Zorg voor de meest recente besturingssoftware door je smartphone up te daten en probeer opnieuw. Contacteer support als het daarna nog steeds niet lukt.

Laat het ons weten op hallo@xenn.be. Mail ons even je nieuwe energiecontract (of het tariefblad) dat je van je leverancier gekregen hebt toen je bij hem tekende. Het is vaak een bijlage van de eerste welkom-mail die je van je nieuwe leverancier krijgt.

Je kan de beschikbare producten controleren via een prijsvergelijkingsservice, zoals de Vtest. (https://vtest.vreg.be)

Die test toont alle beschikbare aanbiedingen in jouw regio. Afhankelijk van jouw voorkeuren kan je er een kiezen die goedkoper is dan je huidige schatting in Xenn.

Houd er rekening mee dat de goedkoopste producten mogelijk bepaalde voorwaarden of beperkingen hebben, zoals het feit dat ze je niet dezelfde klantenservice bieden, je verplichten om een ​​automatische Sepa-overschrijving op je bankrekening toe te staan, of alleen met je communiceren via e-mail. Omdat we bij Xenn niet weten welke van deze zaken voor jou belangrijk zijn, verwijzen we je niet naar 1 specifieke aanbieding. Als je een aanbieding hebt gevonden die je aanspreekt, kun je doorklikken naar de website van de aanbieder en je aanmelden voor het nieuwe contract. Let op dat je ook je abonnementskeuze moet updaten op de Xenn-instellingenpagina, zodat we je nieuwe tarief kennen en onze berekeningen daarop baseren.

Het is de datum waarop je je ingeschreven hebt voor je nieuwe energiecontract bij je leverancier. Het is niet de datum waarop de nieuwe levering begint. Als voorbeeld: stel dat je een contract tekent bij leverancier X op 5 mei om elektriciteit van hem te krijgen vanaf 3 juni, dan is de contract start datum 5 mei.

De Xenn dongle ontvangt elke minuut data. Hij reageert ook op deze minuten-data om je te waarschuwen bij een hoog piekverbruik of een ander aandachtspunt. In de Xenn app zelf zal je de data meestal per kwartier zien.

Kan je even naar je digitale meter gaan en de LED van de dongle nakijken? Bij de technische vragen hieronder zie je wat de verschillende kleuren van de LED kunnen betekenen.

Kan je even naar je digitale meter gaan en de LED van de dongle nakijken? Bij de technische vragen hieronder zie je wat de verschillende kleuren van de LED kunnen betekenen.

Een hoog spanningsniveau is meestal het gevolg van congestie op het elektriciteitsnet doordat er meer zonne-energie in wordt geïnjecteerd. Dat hoeft niet speciaal jouw zonne-energie te zijn. Het kan net zo goed zijn dat de injectie van bij je buren komt.

Een hoge spanning kan ervoor zorgen dat toestellen stoppen met werken. Je zonnepanelen of batterijomvormer bijvoorbeeld. Maar ook pompen kunnen gevoelig zijn voor overspanning.

Het meest opvallende effect van een hoge spanning is dat je omvormer voor zonne-energie zich loskoppelt van het net. Daardoor verlies je energie die je normaal zou hebben geproduceerd. De meeste omvormers voor zonne-energie zullen eerst binnen enkele minuten een paar keer proberen opnieuw op te starten om te controleren of de spanning niet gewoon kortstondig is gestegen. Wanneer Xenn je een waarschuwing geeft, is het misschien goed om je omvormer te controleren en of deze wel of niet opnieuw opstart en daarna online blijft.

Installatie & Technische vragen

Stop de dongle in de P1-poort van je digitale meter. Deze poort zit onder het groene klepje op de meter in je meterkast. Let op: de meeste meters hebben twee poorten: P1 en S1. De Xenn dongle werkt enkel via de P1-poort.

Wellicht heb je de P1-poort nog niet geactiveerd via Fluvius. Log in op mijn.fluvius.be en volg de instucties in de app om je P1-poort te activeren. Contacteer support als het daarna nog steeds niet lukt.

De P1 poort van je digitale meter heeft normaal maar net genoeg vermogen ter beschikking voor 1 passief toestel zoals Xenn. Als je meerdere toestellen wil gebruiken heb je een splitter nodig. Vaak zal dat een actieve splitter zijn. Eentje met zijn eigen voeding. Hij krijgt dan zijn elektriciteit via een USB-C kabeltje of een stopcontact en niet meer via de digitale meter.

Een passieve splitter bestaat ook. Die is vaak goedkoper en heeft geen externe voeding (USB-C of stopcontact kabeltje). Je herkent hem omdat hij vaak alleen maar data kabels connecteert van 1 kabel van de meter naar 2 of meerdere anderen. Je kan een passieve splitter gebruiken als je andere toestellen hun eigen voeding hebben, zoals een energiebeheersysteem of een laadpaal.

Neen, de dongle verbruikt ongeveer 1 MB per dag aan data. Daar ga je dus nooit iets van merken.

Normaal nooit. Is het ooit toch nodig dat je bepaalde instellingen zelf aanpast? Dan nemen we contact met je op via onze klantendienst.

Kan je even naar je digitale meter gaan en de LED van de dongle nakijken? Zie hieronder wat de verschillende kleuren van de LED kunnen betekenen.

De dongle staat in installatie-mode. In deze toestand maakt hij zijn eigen WiFi netwerk, wat je kan vinden met je tablet, telefoon of laptop. Het WiFi netwerk heet P1…  De dongle zal, als je met hem connecteert, een installatiepagina openen op je toestel dat je toelaat een andere WiFi in te stellen.

Heb je je P1 poort al geactiveerd via mijn.fluvius.be? Het lijkt erop dat de dongle geen data van je digitale meter krijgt.

Heb je de dongle in de P1 poort gestoken? Weet dat er 2 poorten op een digitale meter zijn, een P1 en een S1 poort. De dongle werkt enkel op de P1 poort. De P1 poort is over het algemeen de rechtse poort, als je met je gezicht naar de meter staat. De S1 poort is vaak de linkse poort.

De dongle staat in connectie-modus. Hij vindt echter geen WiFi toegangspunten. Check of er WiFi beschikbaar is op de plaats waar de dongle hangt.

De dongle staat in connectie-modus. Hij heeft echter een kritieke fout gedetecteerd. Contacteer hallo@xenn.be. We helpen je graag verder.

Alles is ok. Je dongle werkt correct.

Dit geeft aan dat de dongle wel een connectie naar het internet heeft kunnen maken, maar dat hij geen data naar onze server heeft kunnen sturen. Meestal komt dit door een slechte WiFi connectie.

Als je weet dat je een slechte WiFi connectie hebt op de plaats van je digitale meter, versterk dan best eerst je WiFi door een versterker te gebruiken of een ander WiFi netwerk te kiezen.

Als je niet weet of je WiFi het probleem is, kan je eventueel een tijdelijke test doen met een hotspot op je telefoon. Je kan de dongel dan op je telefoon connecteren, op dezelfde manier als je hem eerst op je WiFi geconnecteerd hebt. Licht de LED daarna continue blauw op, dan wil dat zeggen dat de WiFi het probleem was.

Om de dongel te connecteren op een nieuwe WiFi zoals je hotspot, moet je hem eerst terug naar de fabrieksinstellingen zetten. Dat doe je door de grote knop aan de bovenkant (waar de LED zit) een 5-tal seconden in te drukken. De dongel verwijdert nu al je gegevens, en zal opnieuw opstarten in de installatie-mode.

Een andere reden kan zijn dat je dongle niet genoeg vermogen krijgt. Gebruik je een splitter? Kijk dan even bij het onderwerp splitter hieronder.

De dongel heeft een wifi connectie naar onze server.

Heb je je P1 poort al geactiveerd via mijn.fluvius.be? Het lijkt erop dat de dongel geen data van je digitale meter krijgt.

Heb je de dongle in de P1 poort gestoken? Weet dat er 2 poorten op een digitale meter zijn, een P1 en een S1 poort. De dongle werkt enkel op de P1 poort. De P1 poort is over het algemeen de rechtse poort, als je met je gezicht naar de meter staat. De S1 poort is vaak de linkse poort.

De dongle is goed geïnstalleerd. Hij heeft echter een kritieke fout gedetecteerd. Contacteer hallo@xenn.be. We helpen je graag verder.

Er is iets mis met de dongle, waardoor hij niet goed kan opstarten. Heb je een splitter gebruikt om meerdere toestellen op je digitale meter aan te sluiten? Gebruik dan liefst een actieve splitter, want het lijkt erop dat de dongle mogelijk niet genoeg vermogen krijgt om te kunnen werken.

Als dat het probleem niet oplost, contacteer dan onze support op hallo@xenn.be voor een meer gedetailleerdere analyse.

Heb je een splitter gebruikt om meerdere toestellen op je digitale meter aan te sluiten? Gebruik dan liefst een actieve splitter, want het lijkt erop dat de dongle mogelijk niet genoeg vermogen krijgt om te kunnen werken.

Als dat het probleem niet oplost, contacteer dan onze support op hallo@xenn.be voor een meer gedetailleerdere analyse.

Druk minstens 5 seconden op de grote knop boven op de dongle (waar de LED zit). De dongle zal al je gebruiksdata verwijderen en herstarten. DE LED zal eerst rood worden en daarna groen. In dat geval zal alle data verwijderd zijn en kan je de dongle opnieuw instellen.

Je kan de dongle ook gewoon uit de digitale meter halen, 10 seconden wachten en dan opnieuw in je meter steken. Dat zal de dongle ook opnieuw doen opstarten.

Een actieve splitter heeft zijn eigen elektriciteitsvoeding nodig. Meestal krijgt hij die via een aparte USB-C kabel die je aan 1 kant in de splitter steekt, en aan de andere kant in een normaal stopcontact (met vaak een lader ertussen). Controleer even of je splitter correct gevoed wordt.

Een andere mogelijkheid is dat de splitter niet goed werkt op al zijn poorten. Je kan de dongle eens in een andere poort van de splitter steken.

Een laatste check die je kan doen, is de dongle rechtstreeks in de P1 poort van je digitale meter te steken. Werkt de dongle nu? Dan ligt het probleem zeker bij de splitter. Als dat je probleem niet oplost, contacteer dan onze klantendienst. Steek er een foto bij van je installatie. Dat zal helpen om het probleem snel aan te pakken.

Blijf een stap voor op je energiefactuur

Xenn is jouw kompas in energieland. Dankzij de slimme zelflerende app heb je altijd realtime inzicht in je verbruik.

  • Volg je verbruik live op in euro’s en kilowattuur
  • Vermijd verrassingen bij je eindafrekening
  • 100% leverancier onafhankelijk advies

Bij aankoop krijg je een dongle voor in je digitale meter en 1 jaar gebruik van de app.

€59,95

ik word Xenn